מדריך להשקעה קרנות נאמנות

כולנו יודעים שניתן להשקיע בבורסה, לפתוח תיק השקעות תפור למידותינו ולקוות לטוב.
אבל מה אם הייתי מספר לכם על דרך נוחה, חסכונית וקלה יותר?

קרן נאמנות
היא בדיוק כזו, אבל לפני שנפאר ונהלל את הנסיכה- קרן הנאמנות, כדאי שנכיר אותה.
קרן נאמנות היא תיק השקעות בו חברים מספר אנשים והוא מנוהל ע"י גוף מקצועי.

קרן הנאמנות יכולה להיות מנייתית- ולהשקיע בעיקר במניות וכנגזרת מכך גם מסוכנת יותר, אך היא יכולה להיות גם כזו שמשקיעה בעיקר באג"ח ממשלתי, ומכאן, מסוכנת הרבה פחות. לקרן הנאמנות יש מנהל קרן, נאמן קרן ומשקיעים.
מנהל הקרן הוא המייסד של הקרן (בתי השקעות או חברות ביטוח) והוא האחראי לכתיבת המדיניות של הקרן ולהרכבה. הוא גם האחראי לקנייה ומכירה של נכסי הקרן ולהפצת ד"וח על מצב הקרן מידי יום.
נאמן הקרן הוא אדם או חברה הממונה על פיקוח הקרן. הוא מוודה כי כל הנעשה בקרן מדווח ע"פ החוק.

והמשקיעים? זה אתם כמובן...
רוצים להצטרף לקרן נאמנות? עליכם לבדוק מס' פרמטרים (גובה דמי הניהול, תשואת הקרן בשנה החולפת, מי מנהל את הקרן והצלחותיו בעבר) אך חשוב מכך- עליכם לדעת מהי רמת הסיכון שברצונכם לקחת ולאיזה טווח אתם מעוניינים להשקיע. מי שרוצה להשקיע לטווח ארוך למשל, מוטב לו שישקיע בקרן נאמנות מנייתית שהיא אמנם בעלת סיכון גבוה אך מאוד משתלמת לטווח ארוך.
בקיצור- צריך לבדוק את מדיניות הקרן. במדיוניות הקרן מצויינים כל הפרמטרים הכתובים למעלה וגם סוג וגודל ההשקעות של הקרן.

אז עכשיו שלמדתם כמה פוטנציאל יש לה, כדאי שתבינו למה היא כזו נסיכה?

קרן נאמנות עדיפה על הרבה אפיקי חיסכון אחרים:
בואו ניקח את חזיר היבלות הידוע בכינויו קופת גמל. מי שמפקיד את כספו בקופת גמל יוכל להשתמש בו רק כשיגיע לגיל הפנסיה וגם אז רק על בסיס קיצבה חודשית, וזאת לאחר הרפורמה (תיקון 3) שנכנסה בשנת 2008. לעומתו הנסיכה שלנו- קרן הנאמנות, אינה מגבילה את המשקיע באשר להצטרפות או יציאה מהשקעה בקרן.

המשקיע בקרן נאמנות יכול להחליט מתי מתאים לו למשוך את כספו- בקיצור כסף נזיל.
דוגמה נוספת הוא תיק השקעות , אדם פשוט. לכאורה אין שום הבדל- שניהם תיקי השקעות בהגדרתם, גם הנסיכה וגם האדם הפשוט- שניהם אנשים. אבל כולנו יודעים, שיש אנשים - ויש אנשים. בעוד שבתיק השקעות רגיל מחויב המשקיע במס על כל מכירה בתיק, בקרן נאמנות המס נגבה ביציאה מקרן הנאמנות כולה, ולכן על קניות ומכירות בתוך התיק שמרכיב את הקרן- אין מס. הדחייה הזו של תשלום המס מאפשרת לנו להנות מתשואה גם על המס שטרם נוכה.

הבדל נוסף בניהם הוא המגוון. בעוד לאדם הפשוט כלים מועטים (דהיינו, מעט כסף בדרך כלל), לנסיכה יש מגוון אפשרויות רחב יותר להשקעה (כי מדובר במספר משקיעים) והיא נהנת מעמלות קנייה ומכירה נמוכות, מה שמאפשר לה גמישות יחסית.

מדהים איך שהאגדה הזו מזכירה קצת את יחסי ההון- שלטון במדינה (כשבתפקיד ההון- הנסיכה שלנו, קרן הנאמנות ובתפקיד הציבור- תיק ההשקעות). גם שם נהנים אנשים מסוימים מהטבות מסוימות...

אבל זה נושא אחר שאם יפתח פה, אני אסיים לכתוב עליו בגיל הפנסיה.
אם נחזור לרגע לאגדה שלנו נגלה שבמבחן התוצאה, הנסיכה ניצחה. יש כיום בשוק כ 1200 קרנות נאמנות, ולכן כל אחד כמעט יכול למצוא קרן שעונה על צרכיו (טווח ההשקעה ומידת הסיכון), תוסיפו לכך את העובדה שקרן נאמנות היא:
  • נזילה (ניתן למשוך את הכסף מתי שרוצים)
  • מחויבת בשקיפות (פרסום יומי, חודשי ושנתי של נתוני הקרן)
  • דינמית ומגוונת (בעקבות ריבוי משקיעים ויכולת טובה לנבא את השוק בעקבות אנשי מקצוע המנהלים אותה)
  • נהנת מהטבות מס (דחיית תשלום המס עד ליציאה מהתיק) ומקנייה/מכירה בעלויות מופחתות

    תקבלו נסיכה אמיתית.
    ככה זה בחיים – כשאתה מיוחס אתה מצליח...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה