מדריך למשקיעים מתחילים


שוק ההון הוא עולם גדול ומורכב, אבל אם אתם מעוניינים להיכנס לשוק זה כשחקנים פעילים אין לכם מה לחשוש. ניתן להשתלב בשוק ההון ועם קצת ידע ונסיון תוכלו להתחיל. יש כמה דברים בסיסיים שיש להבין אודות שוק ההון, אודות הסיכונים הכרוכים בכניסה לשוק זה וכן אודות מגוון אפיקי השקעה.
בקטעי חדשות מהטלויזיה של שנות השמונים ניתן לראות אנשים המצטופפים ליד מסוף בנק מסויים ובידיהם גזרי עיתונים שונים כדי להחליט איך להשקיע את כספם. ההשקעה עבדה על בסיס שמועות. כיום הליך ההשקעה הוא שונה לחלוטין ויש מגוון אפיקי השקעה שונים.

מהו בדיוק שוק ההון?

שוק ההון, בדומה לשווקים שסוחרים בהם במוצרים מוחשיים, עוסק במסחר של כסף, או ניירות ערך השווים כסף. בשוק ההון קונים ניירות ערך או כסף על מנת שערכם יעלה ותוכל למכור אותם ברווח. לכל סוג של נייר ערך יש אופי ורמת סיכון שונה כך שיש מגוון אפיקי השקעה שניתן להשקיע בשוק ההון. מניות למשל, אינן מבטיחות תשואה מסויימת בתקופה מסויימת והן נחשבות להשקעה בסיכון גבוה יחסית. אגרות חוב שמונפקות על ידי הממשלה או על ידי חברות ציבוריות הם יותר סולידיות ומבטיחות לשמור על ערך כספכם באופן יותר מבוקר. אחד מהכלים שעושים בהם שימוש בשוק ההון כדי לשלב בין מניות ואגרות חוב הן קרנות הנאמנות.
קרנות נאמנות הן חבילות של ניירות ערך שונים שיש בינהם מכנה משותף. קופות גמל וקרנות השתלמות, לדוגמה, דומות באופיין בכך שהן פטורות ממס מסויים ולכן הימצאותם בקרן נאמנות אחת תהיה הגיונית. כדי להכיר את כל הכלים הפיננסיים יש ללמוד זאת באופן מסודר ורבים מהעוסקים במקצוע זה הם בוגרי אוניברסיטאות ומכללות המלמדות כלכלה ואת שוק ההון באופן פרטני. לא כל משקיע צריך ללמוד במכללה כדי להשקיע וברוב המקרים מספיק להתייעץ עם איש מקצוע כדי לקבל סקירה אודות מגוון אפיקי השקעה שבהם תוכלו להשקיעה את כספכם.

החוקים של שוק ההון

כדי ששוק ההון יהיה מסודר ומפוקח הסמיכה המדינה כמה וכמה גופים לפיקוח על שוק זה ועל הפעילות השוטפת בשוק. זה נעשה כדי שאנשים תמימים לא יפלו כתוצאה מעצות של אנשים לא מוסמכים או לא מקצועיים. בין הגופים המפקחים על שוק ההון ניתן למנות את המפקח על הבנקים, הממונה על שוק ההון, הרשות לניירות ערך וכיוצא באלה. בנוסף, חייבה המדינה כל נותן שירות או יועץ להוכיח את אמינותו ואת כשירותו המקצועית, להצהיר על כוונותיו ולשמור על שקיפות מלאה מול הלקוח.

ייעוץ בדבר מגוון אפיקי השקעה

מכיוון שיש מגוון אפיקי השקעה רבים בשוק ההון תהיו חייבים לקבל ייעוץ מקצועי. מאז רפורמת בכר משנת 2008 חוייבו יועצי ההשקעות להיות אנשי מקצוע שהוסמכו לכך על ידי הכשרה מקצועית הולמת שמקובלת על ידי המדינה. כיום ניתן למצוא יועצי השקעות מקצועיים גם בבנקים השונים וגם בחברות ההשקעה וגם בחברות הביטוח השונות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה