מדוע דירקטורים צריכים להבין בניהול תיקי השקעות

במיוחד במדינה קטנה וריכוזית כמו מדינת ישראל, מחזיקים מועצות מנהלים של חברות שונות (דירקטוריונים) בעוצמה משמעותית. מכיוון שמדובר על תפקיד מפתח בניהולן של חברות, במיוחד כאלה מסדר גודל בינוני ומעלה, אין ספק ששליטה בנושאים פיננסיים, רגולטוריים וניהוליים חיונית להצלחתו ולשגשוגו של המשק הישראלי כולו.

למרות שהחוק אינו מחייב את כלל הדירקטורים בחברות (הן אלה הציבוריות והן אלה הפרטיות) להיות בעלי השכלה פיננסית או כלכלית רשמית, בשנים האחרונות החלה מגמה מעניינת של התקדמות מקצועית. יותר ויותר דירקטורים רואים חובה לעצמם לרכוש הכשרה והשכלה מקיפים בין היתר באמצעות מוסדות אקדמאים, מרכזי הכשרה למנהלים או תוך כדי ההשתתפות בהכשרות מיוחדות לדירקטורים ולנושאי משרה.

מפקחים מלמעלה 

שלא כמו מנהלים שכירים, שאחראים על הפעילות היומיומית והניהול השוטף של החברה, דירקטורים נושאים באחריות ברמה לגמרי אחרת. תפקידם הוא קריטי בקביעת מטרותיה וחזונה של החברה ובהתוויית יעדים לטווח הארוך, הרבה מעבר לשבועות ואף לחודשים הקרובים. במקביל, הם גם נושאים באחריות פיקוח בכמה רמות:
פיקוח על הדרג הניהולי הבכיר.
פיקוח על איתנותה הפיננסית של החברה.
פיקוח על העמידה בכל חובות הדיווח הנדרשות בהתאם לחוק, לכללי הרשות לניירות ערך ולכל התקנות הפנימיות שאותן קובעת החברה לעצמה בתקנון.

בקיאים בהשקעות  

כדי לבצע את תפקידו על הצד הטוב ביותר נדרש מחברי הדירקטוריון לגלות התמצאות ובקיאות בנושאים משפטיים, בממשל תאגידי, ובנושאים פיננסיים וחשבונאיים. השליטה חשבונאית ופיננסית נדרשת כדי להבטיח את איתנות החברה ואת יכולתה להניב זרמי מזומנים יציבים ועקביים. לצורך כך, יש להיטיב בקריאה של דוחות פיננסיים כגון מאזן ודוח רווח והפסד, וכן להתמצא במצב הון המניות המונפק והנפרע. במקביל, נדרשת שליטה טובה והבנה בניהול תיקי השקעות.

ההבנה בניהול תיקי השקעות נדרשת מתוך כמה סיבות חשובות:


  • ראשית, תאגידים מודרניים נדרשים לא פעם להשקיע בחברות נוספות באופן ישיר או עקיף. לכן, כל חברה מחזיקה נכסים בתיקי השקעות בעלי נזילות משתנה
  • שנית, השקעה נכונה בתיקי השקעות יכולה להקטין את החשיפה של החברה לסיכונים פיננסיים משמעותיים. יכולת להשקיע באגרות חוב בהיקף מתאים, בקרנות הון סיכון, במניות ובנירות ערך זרים, מסייעת לצלוח תקופות סוערות בעסקי הליבה של החברה.
  • שלישית, היכולת לנהל סיכונים באמצעות רכישת אופציות וחוזים עתידיים נדרשת במיוחד בעסקי ייבוא יצוא עתירי סיכונים. כאשר שערי המטבעות ביחס לשקל משתנים חדשות לבקרים, אופציות שקל דולר או חוזים בין מטבעות שונים יכולים להיות ההבדל שבין חברה מצליחה לבין חברה פושטת רגל.
  • רביעית, יכולת טובה בהשקעות יכולה להיתרגם בקלות לקבלת החלטות חכמות אודות רכישות ומיזוגים. שיטה זו יכולה לאפשר לחברות מקומיות לשלב ידיים עם חברות בינלאומיות בשוק העולמי או לחילופין לפעול בצורה טובה יותר בשוק המקומי. המיזוג שבין שטראוס לעלית הוא דוגמא טובה לכך וכך גם השילוב שבין אוסם לנסטלה. 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה