מדריך קרנות השתלמות

רגע, חכו. לפני שאתם ממשיכים הלאה לקרוא משהו אחר, בנושא אחר שאולי מובן יותר לכולנו, חשוב שתקראו את הנתון הבא.ל 100% מהישראלים יש כסף שמושקע בבורסה. מפתיע? לא ממש... 

לרוב עם ישראל יש שני דברים במשותף: העובדה שהכסף שלהם מטייל במבוכי הבורסה כך או אחרת, והעובדה שאין להם מושג ירוק מה הוא עושה שם וגרוע מכך- מה הוא יכול לעשות. רבים מאיתנו פשוט נמנעים מידע בנושא- ממש בורחים ממנו כמו מאש כאילו היה נושא אסור שאין ללמדו בכיתה או לדבר עליו אחר הצהריים. ובכן אנשים- גם אני הייתי כזו ונגמלתי. אז נכון שרק 30% מהישראלים משקיעים את כספם באופן עצמאי בבורסה, ושבתי השקעות ובנקים יכולים לנהל לנו את הכסף, אבל בינינו אף אחד לא אוהב להרגיש כמו ילד שהלך לאיבוד בלונה פארק כשהוא מגיע לפגישת ייעוץ בבנק.
איפה אתם יכולים להתחיל? ממש פה.

שיעור ראשון- קרן השתלמות:

קרנות השתלמות הם חסכון לטווח הבינוני, שימשה בעבר רק לצורכי השתלמויות. שכירים, בעיקר במגזר הציבורי קיבלו הטבה ובה יכלו להשתמש לאחר מס' מסוים של שנים לטובת השתלמויות מקצועיות בלבד. כיום, קרן השתלמות היא הטבה הניתנת לעובד - שכירים ועצמאיים לכל מטרה שהיא. לאחר 6 שנים ניתן לממש את הכסף שבקרן ההשתלמות לטובת כל מטרה- נסיעה לחו"ל, רכב חדש או שיפוץ הבית. אם הגעתם לגיל פנסיה או שברצונכם לממש את הכסף לצורכי השתלמות מקצועית, תוכלו למשוך את הכסף כבר לאחר 3 שנים. אם אתם לא עומדים בקריטריונים האלו אך רוצים למשוך את כספכם לפני תום 6 השנים תדרשו בתשלום מס על הסכום. בקרן ההשתלמות, הכספים שהמעביד מכניס פטורים ממס, ובניגוד לאפיקי חיסכון אחרים גם הרווח שנצבר מהקרן אינו חייב במס מה שהופך אותה לכדאית ביותר.

אז איך עובדת החיה הזו- קרן השתלמות, שלא משלמים עליה מס, היא ניתנת למימוש אחרי 6שנים בלבד, וניתן להשתמש בה לכל מטרה?

אז ככה- מדי חודש יפקיד המעביד עד 7.5% משכר העובד ואילו השכיר יפקיד עד 2.5% כך שמקסימום 10% מהשכר (ברוטו) מופקד בקרן השלתמות. אין אפשרות למעביד לשלם גם את חלקו של העובד, ובכל מקרה לא יפריש המעביד יותר מ פי 3 מהפרשת העובד לקרן. חשוב לציין שיש תקרת שכר (15,400) שרק במסגרתה ניתן להפקיד כסף בקרן ההשתלמות. התקרה אינה כוללת תשלומים נקודתיים לשכיר או תשלומי שעות נוספות. כל חריגה מתקרת השכר תחוייב במס מלא.

לדוגמא: משכורתי החודשית הינה 10,000 ולכן אני יכולה להפקיד עד 1000 ש"ח בחודש לטובת קרן ההשתלמות. המעסיק שלי הפקיד 750 ש"ח שהם 7.5% מהמשכורת שלי ואני הפקדתי עוד 250 ש"ח שהם 2.5% מהמשכורת. אם הפקדתי למשל- 400 ש"ח אני חורגת ב 150 ש"ח מהתקרה המותרת לי ולכן אשלם מס מלא על 150 השקלים שחורגים.
קרן השתלמות אינה מחויבת בחוק בין מעסיק לשכיר, פרט למקומות בהם יש הסכם קיבוצי שבמסגרתו חייב המעסיק בקרן השתלמות (למשל, במגזר הציבורי), לכן יש לדון בעניין בעת המשא ומתן על חוזה העבודה. הבחירה לאיזו קרן השתלמות להשתייך שמורה לשכיר- וכמו כל השקעה אחרת מלווה בשיקולים שונים.

ומי שעצמאי? הוא יכול להפריש לעצמו עד כ7% ממשכורתו השנתית ובכל אופן סכום שלא עולה על 224,000 בשנה.
חשוב להבהיר- קרן השתלמות היא לא תמיד תחליף טוב לקרן פנסיה בגלל שניתן לפדות אותה לאחר 6 שנים והיא לא מהווה ברמת העיקרון חסכון לטווח ארוך. מומלץ להשאיר את קרן הפנסיה כפי שהיא כדי שנוכל לתכנן ולהבטיח את עתידנו גם אם הרחוק ביותר, ולהתעקש על פתיחת קרן נוספת- קרן השתלמות.

בשורה תחתונה- יש לכם כאן הזדמנות פז להרוויח את מה שהמס לוקח מכם בכל אפיק השקעה אחר, וזה יכול להסתכם בכ 5000 ש"ח בשנה. שווה לדעת קצת יותר, לא?

מדריך השקעה בקרנות השתלמות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה