מדד קרנות נאמנות

כיצד אני יודע אם קרן הנאמנות שלי, של כולנו שווה משהו?

סקר קצר שערכתי בין חבריי הראה שהתשובה היא ברורה. פה אחד כולם ענו לי, חבל שענו את התשובה הלא נכונה.

רבים מאתנו חושבים שאם קרן הנאמנות שלנו עשתה תשואה של X אחוזים, וX הוא מס' גבוהה לטעמנו אז יש לנו יופי של קרן בידיים. אם במקרה ידוע לנו על קרן אחרת שעשתה פחות- בכלל חגיגה, ואם בקרן ההיא שעשתה תשואה פחותה משלנו חבר מכר שלנו- אפשר להוציא שמפניה. בואו נבחן את התאוריה הזו לרגע, כמה לדעתכם זה רווח טוב מקרן כזו (תשואה שנתית כמובן)? יש שיגידו באזור ה 6% , אחרים יגידו 10%. הילדים שלנו יגידו - אז"ש.(אז זהו שלא).

אז כמה? האמת היא שתלוי, צריך לבדוק. במה תלוי? תלוי במדד

עבור מי שכבר שמע את המשפט "תלוי במדד", ואין לו מושג מה לעזאזל זה אומר הנה הבהרה קטנה (דרך אגב, מקווה שהכל טוב עם המשכנתא):
ישנם מדדים רבים בשוק, תפקידם הוא לשקף את הלך הרוח בשוק ולספר על "מצב הרוח" של שוק ההון המקומי. המדד שמעניין אותנו במקרה של קרנות נאמנות וקרנות בכלל הוא מדד ת"א 100. מי שמחזיק כספים בקרן אמריקאית יתעניין במדד s&p 500 .

שני המדדים החשובים האלו מודדים את תנודותיהן של 100 (במקרה של ת"א 100) או 500 (במקרה של s&p) המניות של החברות הגדולות ביותר בשוק המקומי.
למען הפשטות- מדד ת"א 100 הוא מדד שעושה סוג של ממוצע בין התנודות, למעלה ולמטה של 100 המניות הגדולות בארץ, שנסחרות בבורסה בארץ.
אז למה טיב התשואה של קרן הנאמנות שלי תלוי ב100 חברות שאין לי כל קשר אליהן? התשובה פשוטה.
כמו כל סיפור גם את זה נתחיל מבראשית.

בראשית הכנסתם את כספכם לבנק (או שהוא הוכנס עבורכם בתור ילדים) הוא מצא את דרכו לקרן נאמנות, בדר"כ של בית ההשקעות איתו עובד הבנק שלכם. לכולנו יש כסף מושקע בקרנות כאלו ואחרות, וכולנו, ללא יוצא מן הכלל משלמים דמי ניהול עבור ניהול הכסף שבקרן. סיכום ביניים- כסף שלנו נערם בקרן, מנהלי הקרן מקבלים אותו, עבור השקעה שלו במניות\אג"חים\תעודות סל... אנחנו משלמים עוד כסף. בקיצור,נתנו כסף, שילמנו עוד כסף, ומה הכסף עשה? לא הרבה בדר"כ.

קרן נאמנות לוקחת כספים מהרבה אנשים ומכיוון שהכסף שנצבר הוא רב, יש לה אפשרות השקעה במגוון של מניות שלאדם הפרטי אין. נשמע טוב? אבל מה עם המדד?
קרן נאמנות שהרוויחה פחות ממדד ת"א 100 בתשואה שנתית, כאילו לא הרוויחה דבר. תתפלאו לשמוע ש90% מהקרנות מפסידות לפי שיטת חישוב זו. והשיטה נכונה.
והסיבה לכך היא פשוטה, אם המדד הרוויח יותר, היינו יכולים לשים את כספינו בהשקעה במדד שזו לכל הדעות אחת מההשקעות הבטוחות שקיימות, לא לשלם את דמי הניהול שנדרשנו לשלם בקרן, ולהרוויח יותר.

לכן, בדיקת טיב התשואה של קרן מסוימת תלויה ישירות במדד של אותה שנה. אחרת בשביל מה לשלם עוד 2% בשנה על תשואה של מתחת לשוק?

מדריך השקעה בקרנות נאמנות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה