מה עדיף - להשקיע בנדל"ן או קופות גמל? טיפים למתלבטים

השאלה מה לעשות עם הכסף היא שאלה עניינית בכל זמן ובכל עת והיום, בתקופה שבה הבנקים באירופה מציעים תשואה שלילית על החסכונות, מדובר על נושא בוער יותר מאי פעם.

כמובן שהסוגיה הנידונה ביותר היא נדל"ן- כן או לא?
להשקעה בנדל"ן יש לא רק מאפיינים ייחודיים, אלא נכסי נדל"ן עצמם שונים במהותם מנכסים וירטואליים לכאורה כמו מניות, אופציות ואפילו איגרות חוב שנחשבות ליציבות ואמינות ביותר.

עצם העובדה שאת נכס הנדל"ן אי אפשר להזיז ממקום למקום, ובשונה ממניה, אפשר גם לאחוז בו מעניקה לו מידה רבה יותר של יציבות וביטחון. בשונה ממניה שיכולה להתרסק לחלוטין, על ציר הזמן, שווים של נכסי נדל"ן רק הולך ועולה, ואם נחשוב על זה לרגע לעומק, יש בכך הגיון. כמות האנשים הולכת וגדלה מדי שנה, בעוד שגודל הקרקע נותר זהה. הביקוש עולה וההיצע נותר קבוע ואף פוחת, משום שמדי שנה יש יותר מבקשי דירות.

מעבר לכדאיות הכלכלית, להשקעה בנדל"ן יש יתרון על פני קופות גמל וכלים נוספים לחיסכון לטווח הארוך. בעוד שקופת הגמל תיפתח רק בגיל פנסיה, מהתשואות של ההשקעה בנדל"ן ניתן ליהנות כבר באופן מיידי לעיתים.

איך משקיעים בנדל"ן?

כדי להשקיע בנדל"ן צריך להצטייד בידע ובכלים הנכונים. מחשבון משכנתא הוא אולי הכלי השימושי ביותר שיהיה לכם במהלך קבלת ההחלטה וההוצאה שלה אל הפועל. מחשבון משכנתא אמנם לא יעניק לכם את כל הידע הנדרש, אבל הוא הכלי החשוב ביותר לחישוב ותכנון המצב הצפוי לכם.

להשקעה בנדל"ן יש כמה פנים ואפשרויות. בשונה מכלים כמו קופת גמל או אפילו מניות, רף הכניסה בהשקעות בנדל"ן הוא די גבוה, במיוחד כשרוצים לרכוש את הנכס עצמו, בשונה מהשקעה בחברת נדל"ן אשר נסחרת בבורסה. עלות של נכס נדלני נמדדת במאות אלפי שקלים לכל הפחות, מה שאומר שההון העצמי הנדרש לכניסה הוא גבוה למדי, ובמקרה כזה, הרוב המוחלט של האנשים שירצו להיכנס לתחום יצטרכו לעשות זאת באמצעות מינוף.

המינוף הנדרש הוא לא אחר משכנתא שתאפשר לקנות גם נכס למגורים וגם נכס למטרות השקעה.
תכנון המשכנתא הוא חלק חשוב מאד בתכנון כדאיות ההשקעה, משום שבסופו של דבר, התשואה תהיה הדלתא שתישאר בין ההכנסות מהנכס לניכוי המשכנתא, בין אם מדובר על נכס שיוצא להשכרה ובין אם מדובר על נכס שיירכש ויימכר, כך שהתקבול ממנו יהיה חד פעמי. במקרים של תקבול חד פעמי יש לבחון מראש האם הכוונה היא גם להשביח את הנכס או רק לנצל גל עליית מחירים בעתיד הקרוב. מטבע הדברים, אם יהיה רצון להשביח את הנכס, ובכך למכור אותו מהר יותר, במחיר גבוה יותר, גובה המשכנתא יהיה גבוהה יותר מעלות הנכס עצמו, בכדי שאפשר יהיה לממן את השיפוץ, וגם כאן לשימוש בפונקציות של מחשבון משכנתא תפקיד מכריע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה